poniedziałek, 7 grudnia 2015

Anna Damasiewicz ubiera książki - cz.1



 Kto wymyśla okładki książkom?

Pani Anna Damasiewicz współpracuje z wieloma wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Zysk i S-ka, Bellona, Esprit, Czarna Owca, Oficynka, Świat Książki,  Szara Godzina i oczywiście Wydawnictwo Dolnośląskie. Pełna lista wydawnictw, znajduje się na stronie http://www.annadamasiewicz.pl/category/blog/

Jest to pierwsza część naszych spotkań z Autorką okładek. Na drugą, czyli wywiad z panią Anną Damasiewicz oraz konkurs z nagrodami, zapraszam w czwartek 10 grudnia br.


Jest autorką bardzo rozpoznawalnych okładek skandynawskich kryminałów z Czarnej Serii Wydawnictwa Czarna Owca, a w Wydawnictwie Dolnośląskim powieści z serii Klasyka Kryminału oraz Kolekcja Kryminałów Agaty Christie. Kiedy zajrzymy do Jej portfolio, to ujrzymy wiele znanych nam z widzenia okładek, które przyciągają oko na półce w księgarni. 
 

Podczas III Festiwalu Kryminału „Kryminalna Piła”, w Teatrze Miejskim w Pile, prezentowana była w dniach 16-18 kwietnia 2015 roku, wystawa okładek autorstwa pani Anny pt. „Kryminalne miasta”. Literaturoznawca, dr Jolanta Świetlikowska, określiła, że wystawa jest „szczególna, ukazująca wysoką świadomość roli miasta w kryminale i thrillerze oraz tworzącej ją tradycji, wystawa niezwykle ważna dla wielbicieli powieści kryminalnych.” Pani Świetlikowska napisała także, że „Miasto w kryminale to temat niezwykle rozległy i wbrew pozorom trudny do zobrazowania, albowiem każde miasto ma swoją przestrzeń, która w specyficzny sposób kreuje kryminalną atmosferę i zbrodniczy potencjał w powieściach (…)
Tak, zobrazować kryminalne miasto nie jest łatwo, ale trzeba przyznać, że Anna Damasiewicz, współczesna twórczyni grafiki okładkowej, czyni to w sposób mistrzowski [wyróżnienie moje]. Jej wystawa jest tego najlepszym dowodem. Zebrane tu prace ukazują zniuansowane podejście artystki do wyzwania, jakie stawiają przed nią książki o miejskiej zbrodni.”
[źródło]


W podobnym tonie utrzymane były wystawy okładek autorstwa pani Damasiewicz pt. „Oblicza zła” (7 listopada 2014 roku) czy wystawa „Twarze książek”, która 5 października 2013 roku towarzyszyła Festiwalowi Literatury Kobiecej „Pióro i Pazur”

Zupełnie odmienna w nastroju jest adaptacja klasycznej serii Świata Książki „Angielski Ogród” przygotowana dla sieci sklepów Biedronka, podobnie jak, również dla sieci Biedronka, książki wydawnictwa Bellona z okładkami autorstwa pani Anny Damasiewicz. 



Na swoim blogu Anna Damasiewicz, w zakładce o mnie napisała:
 „Jak to się stało, że zaczęłam projektować okładki?
Od dziecka lubiłam czytać. Lubiłam też trzymać książki w ręku – zawsze zwracałam uwagę na ich stronę edytorską i oprawę graficzną.
Przez lata pracowałam jako graficzka w drukarniach oraz wydawnictwie. Obok innych zadań, zajmowałam się też projektowaniem okładek książkowych. Projekty te dawały mi najwięcej zadowolenia. Dlatego, jako freelancerka, właśnie na nich postanowiłam się skupić.
(…)W ciągu ostatnich 7 lat zaprojektowałam blisko 800 okładek.


Strona autorska Anny Damasiewicz: http://www.annadamasiewicz.pl/
Profil w Google.
Profil na Facebooku.
Wszystkie zdjęcia (poza ostatnim, znajdującym się poniżej, zestawieniem okładek do książek Agathy Christie) pochodzą ze strony autorskiej Anny Damasiewicz, za zgodą Autorki strony.


Zapraszamy do nas w czwartek 10 grudnia 2015 roku!

6 komentarzy:

  1. Świetne jest to, że jej okładki nie są takie same, to znaczy, nie trzyma się jednego stylu, a wręcz każda ma w sobie coś innego, oryginalnego 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się! Żadnej sztampy. Pani Anna wczuwa się w klimat opowieści, epokę i tematykę. Najlepiej chyba jednak czuje się projektując okładki kryminałów :) Są świetne.

      Usuń
  2. Wspaniały dorobek. Bardzo zwracam uwagę na okładkę. Lubię, gdy jest odzwierciedleniem zawartości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także :) Książka to nie tylko treść, ale i przedmiot. Dlaczego nie może być piękny? Trzymanie w dłoniach książki o pięknej okładce to podwójna przyjemność :)

      Usuń
  3. Niezwykle utalentowana artystka. :) Umie podkreślić zarówno kryminalny klimat, jak i romantyczne westchnienia. To prawdziwa sztuka, która cieszy oko i zachęca do ubogacania swojej biblioteczki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie to samo pomyślałam, gdy zorientowałam się, że te różnorodne i rwące oko okładki projektuje ta sama osoba.

      Usuń