wtorek, 13 października 2015

Liebster Blog Award - Agatha "odpowiada" na pytania

Wyobraźcie sobie, że 17 lipca bieżącego roku zostaliśmy zaszczyceni nominacją do Liebster Blog Award na blogu Aksamitne Stronice.

Serdecznie dziękujemy za to wyróżnienie. 

„Nominacja do Liebster Blog Award jest otrzymywana od innego blogera w ramach uznania za „dobrze wykonaną robotę”. Jest przyznawana dla blogów o mniejszej liczbie obserwatorów, więc daje możliwość ich rozpowszechnienia. Po odebraniu nagrody należy odpowiedzieć na 11 pytań otrzymanych od osoby, która Cię nominowała. Następnie Ty nominujesz 11 osób (informujesz je o tym) oraz zadajesz im 11 pytań. Nie wolno nominować bloga, który Cię nominował”.

"Zapytaliśmy" Agathy Christie, jak odpowiedziałaby na te pytania, zaglądają do jej "Autobiografii".
młoda Agatha


Pytania:
  1. Spotkałeś złotą rybkę, kazała ci spełnić trzy życzenia. Jakie one będą ? 
  2. „Nieraz mi się przypomina plakietka, która wisiała na ścianie pokoju dziecinnego. (…) Nosiła napis: „Skoro nie możesz prowadzić pociągu, zostań smarowaczem kół”. Nie wyobrażam sobie lepszego motta na życie. Pozostałam mu wierna. Owszem, próbowałam tego i owego, nigdy jednak nie trzymałam się rzeczy, które robię źle, do których nie mam naturalnych zdolności.” [s. 368]

    Nigdzie w „Autobiografii” nie natknęłam się na jakąkolwiek wzmiankę o tym, że Agatha chciałaby cofnąć czas, uzyskać coś, co jest w rzeczywistości nierealne czy mieć właśnie takie specjalne życzenia, jakie się miewa wobec złotej rybki. Z książki spogląda na mnie pogodzona z życiem, pogodna osoba, która przyjmuje to, co zsyła los i nie trapi się tym, czego nie ma. [Pani_Wu]

    Agatha Christie, sfotografowana w swoim domu w 1974 przez Lorda Snowdona
  1. Masz przed sobą kopertę ze swoją datą śmierci. Otwierasz? 
Nie! To tak jakbym na początku swojej książki napisała kto zabił. Poza tym czekałabym wtedy na tę datę i nie napisałabym zbyt wielu nowych historii z Herculesem Poirotem czy Jane Marple  :)   
[ponieważ nie ma odpowiedzi na to pytanie w „Autobiografii”, odpowiedź zasugerowała - Ejotek]
 
  1. Czym kierujesz się przy wyborze książki ?
W „Autobiografii” nie ma zbyt wielu informacji na ten temat. Agatha czytała książki z domowej biblioteczki, niekiedy polecone przez inne osoby, a podczas kariery pisarskiej także te, których potrzebowała do pracy. [Pani_Wu]

  1. Ulubiony tytuł książki ?
Agatha Christie
Jest ich wiele, w różnych okresach życia Agathę fascynowały inne lektury: Zamkowa gospoda Stanleya Weymana, dzieła Aleksandra Dumasa ojca po francusku, Leśni kochankowie, Księga królowej i Ryszard Lwie Serce Maurice’a Hewletta – to, podobnie jak Zamkowa gospoda powieści historyczne.
[Pani_Wu]

  1. Czy jeśli mógłbyś kogoś zabić bez żadnych konsekwencji, zrobiłabyś to ? Jeśli tak - kogo ?
Och, to chyba najłatwiejsze pytanie :) Zabijałam już wiele razy, w przeróżnych okolicznościach, różnymi sposobami i do tej pory nie poniosłam za to żadnej kary. I nie poniosę, bo sama te zbrodnie wymyśliłam :P [ponieważ nie ma odpowiedzi na to pytanie w „Autobiografii”, odpowiedź zasugerowała - Ejotek]

  1. Ulubione słowo ? Dlaczego akurat ono ?
Agatha (w środku) z kuzynką Flo i babką
Przyjaciele mojego ojca, przebywając u nas w domu, z dużą przyjemnością słuchali, jak Jane [kucharka] swoim głębokim devonshorskim basem zamawiała przez telefon: — I sześć homarów, samic, a krewetek nie mniej niż…. — Stało się to ulubionym w naszej rodzinie powiedzeniem. „Nie mniej niż” mówiła nie tylko Jane, lecz także nasza późniejsza kucharka, pani Potter. Cóż to były za wspaniałe czasy dla właścicieli sklepów!
[s. 109]



  1. Jaką magiczną istotą chciałbyś być ?

Nigdzie w „Autobiografii” nie natknęłam się na jakąkolwiek wzmiankę o tym, że Agatha chciałaby być jakąkolwiek magiczną istotą. Kłóciłoby się to zresztą z jej zdroworozsądkowym podejściem do życia. Niemniej jako dziecko wymyślała postaci magiczne i bawiła się z nimi w wyobraźni. Pamiętała o tych postaciach także jako osoba dorosła, napisała o nich we wspomnieniach. [Pani_Wu]

  1. Czy wierzysz w istnienie istot pozaziemskich?

Nie ma nigdzie wzmianki na ten temat. Wydaje się to wątpliwe. Agatha sceptycznie podchodziła np. do modnych seansów spirytystycznych.  [Pani_Wu]

  1. Zaglądałeś do szafy lub pod łóżko, aby sprawdzić czy nie ma tam potworów, kiedy byłeś mały?
Agatha Miller


Wszystkie dzieci miewają koszmary i ciekawa jestem, czy są one efektem „straszenia” ich przez piastunki lub inne osoby, czy też jakiegoś rzeczywistego wydarzenia z życia. Mój osobisty koszmar związany był z kimś, kogo nazywałam Uzbrojonym Bandytą. Nigdy o nikim takim nie czytałam. Nazwałam go Uzbrojonym, bo miał broń, a nie pod wpływem obawy, że mnie zastrzeli, albo jakiejś innej przyczyny związanej kiedykolwiek tą strzelbą, przypominającą staroświecki typ muszkietu. (…) Sam widok Uzbrojonego Bandyty wzbudzał przerażenie. Sceneria snu natomiast mogła być najzupełniej zwyczajna (…) Wtem, zgoła nieoczekiwanie pojawiało się uczucie niepokoju. (…) … budziłam się krzycząc: - Uzbrojony Bandyta, Uzbrojony Bandyta! [s. 33]


  1. Czy kiedykolwiek znalazłeś się w takiej sytuacji, iż myślałeś, że Twoje życie dobiega końca?

Agatha (w środku) na lekcji tańca

Jednego lata o mały włos się nie utopiliśmy, to znaczy ja i Jack [siostrzeniec].(…) Nie umiał jeszcze wtedy pływać, potrafił zrobić zaledwie kilka ruchów nogami i rękami, wobec czego zabierałam go na tratwę na swoich plecach [Agatha była wtedy nastolatką]. Tego rana wystartowaliśmy jak zwykle, ale morze zachowywało się jakoś dziwnie, wznosiło się i burzyło, a mnie z dodatkowym ciężarem na plecach nie udawało się utrzymać nosa i ust nad wodą. Płynęłam, lecz w ogóle nie mogłam zaczerpnąć powietrza. (…) Nagle uświadomiłam sobie, że nie dam rady. Lada moment się uduszę. (…) Na szczęście Jack, choć początkowo trzymał się mnie kurczowo, został zmyty i musiał podążać dalej o własnych siłach. Byliśmy już niedaleko od tratwy, bez trudu więc do niej dopłynął. W tej chwili przestałam widzieć, co się wokół dzieje. Kołatało się we mnie jedno jedyne uczucie — ogromne oburzenie. Zawsze mi mówiono, że kiedy toniesz, staje ci przed oczyma całe twoje życie, a umierając, słyszysz przepiękną muzykę. Tymczasem nie było żadnej przepięknej muzyki, nie mogłam też myśleć o swoim minionym życiu; w istocie nie myślałam o niczym prócz tego, jak zaczerpnąć w płuca trochę powietrza. Ogarnęły mnie ciemności i … i następną rzeczą, z jakiej zdałam sobie sprawę, było gwałtowne uderzenie i ból, gdy bez ceregieli wrzucono mnie do łódki.[s. 133]

  1. Planujesz swój dzień czy raczej jesteś spontaniczny i żyjesz chwilą?

Wydaje się, że Agatha lubiła planować swoje dni, ale w sytuacjach nagłych i nieprzewidzianych, zachowywała stoicki i godny pozazdroszczenia spokój. Jest w „Autobiografii” przepiękna scenka o takiej nagłej, żywiołowej decyzji, gdy z Maxem Mallowanem (wówczas nie byli jeszcze małżeństwem) jechali samochodem na wycieczkę z Bagdadu do Nippuru, An-Nadżaf i Karbali. Po drodze napotkali na pustyni jezioro.


W Egipcie


„Żar lał się z nieba; marzyłam o kąpieli.
– Czemu nie? – powiedział Max. – Nie widzę przeszkód.
- Naprawdę? – Z namysłem spojrzałam na zrolowane posłanie i małą walizeczkę. – Ale nie mam kostiumu…

- Może jednak się znajdzie coś …hm…odpowiedniego? – rzucił oględnie.(…)
Czułam się jak w niebie, jak w raju na ziemi – przynajmniej do chwili, gdy trzeba było ruszać dalej. Wówczas okazało się, że samochód łagodnie osiadł w piasku, aż zarył się na dobre. (…) Mijały godziny. Skwar nie zelżał ani odrobinę. Położyłam się w cieniu samochodu – nader skąpym cieniu – i zasnęłam.
Jak później opowiadał Max, zgodnie z prawdą czy nie, właśnie wtedy uznał, że znakomicie nadam się na żonę. 

_ Żadnego biadolenia. Nie narzekałaś, nie mówiłaś, że to moja wina albo że niepotrzebnie się zatrzymywaliśmy. Zupełnie jakby cię nie obchodziło, czy się wygrzebiemy, czy nie. Słowo daję, w tamtym momencie mi zaświtało, jaka jesteś cudowna.
Odkąd to powiedział, starałam się nie skalać owej świetnej reputacji. Z reguły biorę rzeczy takimi, jakie są, i nie wpadam w histerię. Mam także użyteczny dar zasypiania w dowolnej chwili, w dowolnym miejscu.” 
[s. 358]



Cytaty pochodzą z Autobiografii Agathy Christie.

Dziękujemy za wspólną zabawę :) 


Autobiografia
Tłumaczenie Konikowska Magdalena, Lechowska Teresa
tytuł oryginału An Autobiography
data wydania 22 września 2010
ISBN 978-83-245-8956-2
liczba stron 480



10 komentarzy:

  1. Gratuluję Pani_Wu! Super to wyszło, a ja mam maleńki w tym udzialik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pewnie, że masz udział! Agatha nie umiała odpowiedzieć na te pytania ;)

      Usuń
  2. Bardzo się cieszę, że Agatha została nominowana. Znakomity pomysł, miałyście niezłe główkowanie, a my (czytelnicy) dowiedzieliśmy się sporo na temat pisarki. Brawo:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę gratuluję tego Liebster Blog Award :D
    Odpowiedzi były naprawdę pomysłowe i doceniam fakt, że musieliście nad nimi nieco popracować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatha wszystko zrobiła, a resztę Ejotek!

      Usuń