czwartek, 26 marca 2015

"Agatha Christie i jedenaście zaginionych dni". Jared Cade.

Tekst autorstwa Chiary76, opublikowany pierwotnie na jej blogu. Bardzo dziękujemy za udostępnienie:).

Wydana w Wydawnictwie W.A.B. Warszawa (2014). Ebook. 
Tytuł oryginalny Agatha Christie and The Eleven Missing Days.
Przełożyła Małgorzata Glasenapp.



Trochę przypadkiem trafiłam na ten tytuł w którejś z ebookowych promocji i skusiłam się powodowana swoim zainteresowaniem Agathą i okazało się, że jest to bardzo udana biografia mojej ulubionej autorki kryminałów. Myślałam, że autor skupi się jedynie na fakcie zaginięcia Agathy, który miał miejsce i rozwinie tylko wątki z tym związane, ale nie i świetnie, bo wyszła bardzo dobra biografia. W dodatku solidnie napisana, widać, że autor i autorkę, o której pisze, lubi i jej książki. Nie jest to natomiast żadna tam hagiografia, co i dobrze, bo nic mnie tak nie denerwuje, jak czytanie o ideałach. 

Jakoś tak się złożyło, że nigdy jej biografii ani jej autobiografii nie czytałam, więc naprawdę miałam udaną lekturę bo poznałam wiele do tej pory nieznanych mi faktów z jej życia.
Każdy, kto czyta jej kryminały (ja nie czytałam żadnej jej nie kryminalnej książki, więc tu trudno mi się wypowiadać), wie, że miłość odgrywała nawet w tych kryminałach wielka rolę w życiu bohaterów i nietrudno się domyślić, że miłości spełnionej w życiu samej autorki chyba zabrakło.

Po lekturze książki wyłania się obraz interesującej kobiety, jednej z najbardziej poczytnych autorek kryminalnych świata, która jednak jeśli chodzi o lokowanie uczuć najwyraźniej nie miała szczęścia. I za bardzo przymykała na to czy owo oczy w swoim drugim małżeństwie.
Zaginięcie i całą tajemnica związana z tym wydarzeniem w życiu Christie również zostało opisane bardzo solidnie i drobiazgowo, autor zdecydowanie obalił to, co przez lata usiłowała opinii publicznej wmówić zarówno sama autorka, jak i jej bliscy po jej śmierci.
Ale jak mówię, jest to właściwie świetnie napisana biografia Agathy Christie, która jako główny motyw, wokół którego się koncentruje, traktuje właśnie zaginiecie autorki.
Jared Cade napisał książkę starannie, poświęcił jej wiele czasu, jest to biografia pracochłonna, co sobie szczególnie cenie w takich publikacjach bo widać, że ktoś naprawdę podchodzi do postaci, o której pisze z zapałem.  Książka pierwszy raz ukazała się w roku 1998 i nie spodobała się rodzinie Christie, co zapewne zrozumiałe jako, że raz na zawsze zrywa z tym, co przekazywano na temat tajemniczego zaginięcia autorki w 1926 roku.

Moja ocena to 5 / 6.

2 komentarze:

  1. O proszę, o tym tytule nie słyszałam. Chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A u mnie książka czeka na przeczytanie od stycznia!

    OdpowiedzUsuń