środa, 6 czerwca 2012

Morderca idealny - możliwe w świecie Poirota?


Jak każdą z powieści Agathy Christie i tę przeczytałam dość szybko – dwa długie wieczory i po książce. Główny bohater – Shaitana, ekscentryczny bogacz, stylizujący się na Mefistofelesa, zna wiele ludzkich sekretów. Nieco kpiąc z Poirota, obiecuje mu zorganizować przyjęcie, na które zaprosi zbrodniarzy doskonałych, takich, których występków nikt nie odkrył. Na tym samym przyjęciu – w otoczeniu morderców, przedstawicieli policji i autorki powieści kryminalnych, Shaitana zostaje zamordowany.

Policja działa według własnych metod, Herkules Poirot rozpoczyna swoje psychologiczne dochodzenie a pisarka – pani Oliver snuje prywatne teorie. Na jaw wychodzą nieodkryte dotąd zbrodnie. Grono podejrzanych ciągle stanowią te same osoby. Wśród wszystkich teorii wina przerzucana jest z jednej z nich na inną.

I wtedy, gdy sprawa była już prawie wyjaśniona – winowajca znaleziony, Poirot wykłada karty na stół. Ciąg wydarzeń, który prowadził do mordercy, i układał się w logiczną całość nagle rozpada się na kawałki, bo mały Belg ma inną  teorię, w którą, nawiasem mówiąc, trudno było mi uwierzyć.

U Agathy Christie lubię zwroty akcji, z ogromną ciekawością czekam na moment, w którym Poirot objaśnia pozostałym bohaterom, jak działał morderca, ale tutaj było to po prostu przekombinowane. Czytuję kryminały, bo lubię mieć świadomość, że przez pół książki o zbrodnię podejrzewam niewinną osobę. W wypadku powieści „Karty na stół” ostateczne rozwiązanie nie przypadło mi do gustu.


11 komentarzy:

  1. z całą pewnością sięgnę, chcę poznać jak najwięcej powieści tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tej pory przeczytałam siedem, ale również chciałabym poznać wszystkie. Nie wiem jednak, czy zostały przetłumaczone, a w oryginale nie odważę się czytać.

      Usuń
    2. nie wszystkie zostały przetłumaczone na polski, jednak zdecydowana większość tak :) ja już przeczytałam ponad 50 tyt.

      Usuń
  2. Muszę przeczytać KONIECZNIE! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam serdecznie, w Polsce Christie ma naprawdę wielu fanów!

      Usuń
  3. Heh niedawno czytałam tę książkę. Jest interesująca, jednak mi również zakończenie nie do końca się spodobało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś z tym zakończeniem nie jest w porządku po prostu;-) Ale nie psujmy zabawy tym, którzy są jeszcze przed czytaniem tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  5. czytałam ten tytuł, uważam go za jeden z lepszych, mistrzostwo pod każdym względem!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam, jak zawsze byłam zachwycona. Poirot mistrz! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam biografię Agathy Christie- są tam przedstawione koleje tworzenia kolejnych kryminałów Agathy... To dopiero niesamowite, gdy można poznać jej tok myślenia...

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny blog i recenzje kryminałów Agathy Christie.
    Szkoda tylko że tak słabo wypromowany i dopiero dziś na niego trafiłam :(
    Będę nadrabiać zaległości :)

    OdpowiedzUsuń